Doorgaan naar hoofdcontent

Gezonde traktatie

Het is weer verjaardagenmaand bij ons thuis. Zoon- en dochterlief zijn beiden in oktober jarig. Dat betekent ieder jaar een feestoutfit, traktatie en kinderfeestje in tweevoud. Een paar jaar geleden bedachten ze zelf om hun verjaardagen voor de familie samen te vieren. Sindsdien gaat dat feestje niet meer in tweevoud in oktober. Een gezellige maand dus vol feestjes en traktaties!



Afgelopen vrijdag was het kinderfeestje van dochterlief. We genoten van een heerlijke high tea. Dank je wel voor jullie leuke reacties op mijn blogpost hierover!



Morgen mag ze trakteren op school. Omdat er wel het nodige gesnoept wordt op school en omdat dochterlief zo min mogelijk geraffineerde suikers eet, een dubbele reden om de traktatie zo gezond mogelijk te houden. Maar natuurlijk wel heel feestelijk!

Dit jaar maakten we frambozentaartjes als traktatie op school. Ook in het weekend thuis heerlijk bij de koffie of thee!



Dit heb je nodig:
  • 75 gram dadels
  • 75 gram havermout
  • 1/2 tl kaneel
  • 1 tl pindakaas
  • 2 el honing
  • 3 blaadjes gelatine (of Agar agar poeder)
  • 100 gram (diepvries) frambozen
  • 2 el rode diksap of suikervrije limonade (bijvoorbeeld Karvan Cevitam 0% suiker)
  • 300 gram Griekse yoghurt
  • kokosrasp

Zo maak je de frambozentaartjes:
  • Week de dadels een kwartiertje in lauwwarm water.
  • Maal de havermout samen met de (uitgelekte) dadels fijn in de keukenmachine.
  • Voeg kaneel, pindakaas en honing toe en meng nogmaals.
  • Leg bakpapier in een cakeblik, doe het havermout-dadel-mengsel erin en druk heel goed aan (met de achterkant van een lepel).
  • Zet dit in de koelkast.
  • Als je gelatineblaadjes gebruikt, week deze dan ongeveer 5 minuten in koud water. Agar agar poeder is al klaar voor gebruik. Daar hoef je nu nog niets mee te doen.
  • Verwarm de frambozen. Plet ze al verwarmende een beetje met een pollepel. Voeg de dipsap of limonade toe. Roer door.
  • Voeg de uitgeknepen blaadjes gelatine of het Agar agar poeder toe. Goed roeren tot het één geheel wordt. 
  • Laat het frambozenmengsel iets afkoelen en meng het met de Griekse yoghurt.
  • Schenk het vervolgens rustig over de dadel-havermout-bodem.
  • Zet dit voor ongeveer 4 uur in de koelkast. 
  • Snijd er mooie vierkantjes van, bestrooi met wat kokosrasp en smullen maar!

De diksap of limonade geeft een echte zoete smaak aan de frambozentaartjes. Zelf laat ik dit ook gerust achterwege, omdat wij minder zoete baksels gewend zijn. Dochterlief gaf heel nadrukkelijk aan dat het wel zoet moest zijn, omdat haar klasgenootjes anders gaan zeuren ... ;-) Ik snap haar wel. Als je trakteert, is het leuk als iedereen het lekker vindt. We hebben daarom ook een aantal keren "proef-baksels" gemaakt totdat we tevreden waren en we voor het "echie" aan de slag gingen!



Vandaag bakten we 32 taartjes voor de klasgenootjes, meesters en juffen. Net als ik houdt dochterlief van een gezellige aankleding. Ze stempelde zelf haar naam en een 8 op alle bordjes. En nu maar hopen dat de taartjes morgen in de smaak vallen ...




Reacties

  1. Wauw, wat ziet dit er feestelijk uit, echt een traktatie. dat wordt smullen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke traktatie en passend bij het feestje. Dat vond ik ook altijd zo leuk om allemaal te bedenken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lijkt me heerlijk! Bedankt voor de suikervrije inspiratie!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gefeliciteerd. De taartjes zien er heerlijk uit. Extra feestelijk door de vlaggetjes en mooie bordjes. En dan ook nog gezond. Dat wordt een topper op school.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk, zo creatief bezig zijn met je dochter.
    En dat proef bakken lijkt mij nou helemaal niet vervelend 😊

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat ziét er nog eens lekker en feestelijk uit ook!! Knap gedaan :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit ziet er leuk uit, mijn dochter is enthousiast en trakteert deze taartjes op school volgende week. Is de hoeveelheid van benodigdheden voor ongeveer 32 stuks?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat je dochter zo enthousiast is. Meestal zet ik de hoeveelheid erbij. Ditmaal niet, da's niet zo handig ... ;-)
      Volgens mij had ik destijds twee maal dit recept gemaakt. Ik heb een vierkant bakblik van ongeveer 22x22 cm en daar snijd ik 16 stukjes uit.
      Heel veel succes en plezier met maken. Laat je me weten of het gelukt is? Trakteert je dochter, omdat ze jarig is? Alvast gefeliciteerd! Een gezellig feestje gewenst.
      Groetjes, Ilse

      Verwijderen

Een reactie posten

Leuk als je een berichtje achterlaat!
Dank je wel!

Populaire posts van deze blog

Afscheidscadeautjes

De vakantie staat voor de deur ... In mijn vorige blogpost schreef ik over de tas als afscheidscadeau voor de bijzondere juf van zoonlief. Ik maakte nog veel meer afscheids- en bedankcadeautjes! Afscheidscadeautjes voor mijn collega's. Na de zomervakantie wacht een nieuwe uitdaging (lees het hier) . Ik wilde graag zelf iets maken voor mijn collega's. Ze kennen mij toch als een creatieve collega ;-). Om hen veel geluk voor de toekomst te wensen, haakte ik heeeeel veel gelukspoppetjes. Een beetje geluk kan iedereen gebruiken en aangezien gelukt heel onwiskundig is ... je moet het namelijk delen om te vermenigvuldigen ... een toepasselijk cadeautje. Van twee houten kralen, een sleutelhangerring en allemaal verschillende kleuren katoen maakte ik deze gelukgspoppetjes. Terwijl ik aan het haken was, bedacht ik mij dat het ook leuke cadeautjes zijn voor de meesters en juffen om hen te bedanken voor het leuke schooljaar (net als voorgaande jaren) . Dus

PIP bags

PIP bags ... dé hit op Instagram ... Ik was gewaarschuwd ... het zou verslavend zijn ... toch begonnen ... en ja, ze hebben gelijk! Voor wie denkt: "Waar heb je het over? Pip bags?" Dit zijn kleine gehaakte zakjes die je vult met bonen, mais, steentjes of kraaltjes. Je kunt er van alles en nog wat mee doen. Het zijn net pittenzakjes. Die kennen jullie vast wel van de gymles. Laura @dehaakzolder heeft dit leuks bedacht. Heel eenvoudig om te maken. Een heerlijk werkje om 's avonds te doen met een muziekje erbij. En het leuke is dat je ongeveer 7 gram katoen nodig hebt per zakje. Dus ideaal om je mandje restanten te laten slinken. Voor een jarige job die 5 jaar werd, haakte ik blauwe en groene PIP bags. Van een pijp van een oude spijkerbroek naaide ik een tas, zodat hij de PIP bags makkelijk mee kan nemen en handig op kan bergen.  De voorkant voorzag ik met mijn Bobbinhood van zijn naam. De achterkant kreeg een "kruisje-nulletje-s

Leuk geld geven

Op blogland hoor ik het vaker ... even iets leuks maken voor een jarige die geld als wens heeft ... Het is besmettelijk, want zoon- en dochterlief maken ook graag iets leuks om het geld heen om cadeau te geven als ze naar een feestje gaan. We hebben al van alles en nog wat gemaakt: enveloppen van een oude atlas , zonnebrilhoesjes , cadeautasjes , ... Dochterlief had een feestje aan het water, dus iets met water leek haar wel leuk. Ze herinnerde zich het cadeautje dat ze zelf kreeg voor haar verjaardag. Zoonlief, die dol op woordgrapjes is, zag ook de humor van dit cadeautje wel in. "Zwemmen in het geld!" En zo zwommen er vijf eendjes in het geld! Voor het volgende feestje bedachten we iets anders. "In geval van nood glas breken." Mochten jullie nog ideetjes zoeken om "leuk geld te geven" ... hierbij wat inspiratie!