Doorgaan naar hoofdcontent

Een baksel en een breisel


Gisteren kregen we van een oom en tante heel veel lekkere blauwe druiven uit hun eigen tuin. Heerlijk om zo op te eten, maar vast ook heel lekker in een baksel, bedacht ik me. 



Op Pinterest gestruind naar wat lekkers. Daar kwam ik deze druiventaart tegen. Ik gebruikte kokosbloesemsuiker i.p.v. gewone suiker, zodat het een variant zonder geraffineerde suikers werd. Omdat wij minder zoete baksels gewend zijn, voegde ik ook wat minder suiker toe.


Dit heb je nodig voor de druiventaart zoals ik hem maakte:

  • 500 gram (blauwe) druiven
  • 110 gram kokosbloesemsuiker (waarvan 70 gram door het beslag en 40 gram bovenop de taart)
  • 1 ei
  • 200 ml melk
  • 8 el olijfolie (waarvan 6 el door het beslag en 2 el om te besprenkelen)
  • 300 gram tarwebloem
  • 2 tl bakpoeder 
  • snufje zout


Volg verder de bereidingswijze van de blog "Notitie van Lien". Klik hier. Dank je wel voor het delen van dit recept, Lien!


De druiven ontpitten was een flinke klus, maar ik had een heel goede hulp erbij!


We hebben al heerlijk gesmuld. Ook een aantal stukjes in de diepvries gelegd voor op een later moment. Mmmmm!


Naast een baksel maakte ik ook een breisel. Na de sjaal en muts voor dochterlief heb ik de smaak van het breien aardig te pakken. Ik kreeg het magazine "Let's get chunky" in handen. Prachtige projecten staan er in van schitterende garens. Ik had zin om iets uit dit magazine te maken. Dezelfde garens had ik niet voorhanden, maar ik ging aan de slag met de restanten van de sjaal en muts


Omdat ik niet goed kon kiezen tussen "Hip to be square cushion" (@kleinmaarfijn_anique) en "Easy peasy knitted cushion" (@nandi_90) breide ik beiden. Een kussen heeft immers twee kanten ;-).


Uit dit leuke magazine worden zeker nog meer projecten gemaakt. Er staat zo veel moois in. Ook naar de gebruikte garens wil ik op zoek gaan. Zo mooi ...


Fijne week voor jullie allemaal!


Reacties

  1. Mooi kussen, en handig 2 patronen in 1x 'afgestreept'.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. En misschien maak ik nog wel zo één. Hoef ik niet te kiezen welke kant ik naar voren leg ;-).

      Verwijderen
  2. Lekker bezig geweest! Wat voor garen heb je precies gebruikt? ziet er mooi uit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is Julia van Zeeman. Dubbeldraads op pen 10. Aan de ene kant blauw en aan de andere kant blauw/grijs. De restanten van de sjaal en muts. Dus ik moest even creatief aan de slag met de kleurkeuze.

      Verwijderen
  3. Dat ziet er superlekker uit Ilse! Ik heb hem zelf pas ook weer gemaakt.... en ik had toen ook een deel van de suiker aangepast en vervangen met kokosbloesemsuiker. Wat gezellig ook zo'n hulpje in de keuken, want pitjes in de druiven dat eet idd niet zo lekker. Ik zie ook al dat je heel creatief ben ook naast het bakken. Gezellige blog. groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Waaw, dat kussen ziet er heel mooi uit! En wat een knappe hulp had je in de keuken, daardoor zal de taart nog veel lekkerder geweest zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh oh.....een verslaving erbij dus, breien!!
    Kijk maar uit, zo ben ik gaan haken en kan niet meer ophouden.
    Enne.....dat Julia, geweldig garen!!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Leuk als je een berichtje achterlaat!
Dank je wel!

Populaire posts van deze blog

Afscheidscadeautjes

De vakantie staat voor de deur ... In mijn vorige blogpost schreef ik over de tas als afscheidscadeau voor de bijzondere juf van zoonlief. Ik maakte nog veel meer afscheids- en bedankcadeautjes! Afscheidscadeautjes voor mijn collega's. Na de zomervakantie wacht een nieuwe uitdaging (lees het hier) . Ik wilde graag zelf iets maken voor mijn collega's. Ze kennen mij toch als een creatieve collega ;-). Om hen veel geluk voor de toekomst te wensen, haakte ik heeeeel veel gelukspoppetjes. Een beetje geluk kan iedereen gebruiken en aangezien gelukt heel onwiskundig is ... je moet het namelijk delen om te vermenigvuldigen ... een toepasselijk cadeautje. Van twee houten kralen, een sleutelhangerring en allemaal verschillende kleuren katoen maakte ik deze gelukgspoppetjes. Terwijl ik aan het haken was, bedacht ik mij dat het ook leuke cadeautjes zijn voor de meesters en juffen om hen te bedanken voor het leuke schooljaar (net als voorgaande jaren) . Dus

PIP bags

PIP bags ... dé hit op Instagram ... Ik was gewaarschuwd ... het zou verslavend zijn ... toch begonnen ... en ja, ze hebben gelijk! Voor wie denkt: "Waar heb je het over? Pip bags?" Dit zijn kleine gehaakte zakjes die je vult met bonen, mais, steentjes of kraaltjes. Je kunt er van alles en nog wat mee doen. Het zijn net pittenzakjes. Die kennen jullie vast wel van de gymles. Laura @dehaakzolder heeft dit leuks bedacht. Heel eenvoudig om te maken. Een heerlijk werkje om 's avonds te doen met een muziekje erbij. En het leuke is dat je ongeveer 7 gram katoen nodig hebt per zakje. Dus ideaal om je mandje restanten te laten slinken. Voor een jarige job die 5 jaar werd, haakte ik blauwe en groene PIP bags. Van een pijp van een oude spijkerbroek naaide ik een tas, zodat hij de PIP bags makkelijk mee kan nemen en handig op kan bergen.  De voorkant voorzag ik met mijn Bobbinhood van zijn naam. De achterkant kreeg een "kruisje-nulletje-s

Leuk geld geven

Op blogland hoor ik het vaker ... even iets leuks maken voor een jarige die geld als wens heeft ... Het is besmettelijk, want zoon- en dochterlief maken ook graag iets leuks om het geld heen om cadeau te geven als ze naar een feestje gaan. We hebben al van alles en nog wat gemaakt: enveloppen van een oude atlas , zonnebrilhoesjes , cadeautasjes , ... Dochterlief had een feestje aan het water, dus iets met water leek haar wel leuk. Ze herinnerde zich het cadeautje dat ze zelf kreeg voor haar verjaardag. Zoonlief, die dol op woordgrapjes is, zag ook de humor van dit cadeautje wel in. "Zwemmen in het geld!" En zo zwommen er vijf eendjes in het geld! Voor het volgende feestje bedachten we iets anders. "In geval van nood glas breken." Mochten jullie nog ideetjes zoeken om "leuk geld te geven" ... hierbij wat inspiratie!